Frank van Meijel over de communicatie van 't Zorghuus

door harm de wit

Deel 1 uit de serie interviews met de werkgroepvoorzitters van 't Zorghuus. U krijgt een mooi beeld van hun drive, hun werkgroep en hun plannen. Deze week: Frank van Meijel van de werkgroep Communicatie. In de volgende delen: Sieb Nijssen (Financiën), Servé Keijsers (Bouw) en Hans Teunissen (Zorg).

1. Hoe ben je betrokken geraakt bij ‘t Zorghuus? Dat is al járen geleden. Toen kwamen Karin van Dijck en Annemarie Koonings bij me langs voor een logo-design. Ik zie nu dat het ontwerp gemaakt is op 3 juli 2007. Ik weet nog goed hoe gedreven die twee hun verhaal vertelden. Toen heb ik tegen Mariëlle gezegd:  “Als daar een keer meer voor gedaan moet worden, doe ik mee”. Eind 2010 zat Karin weer bij me aan tafel, toen met Jan van de Pas. De vraag was om de werkgroep communicatie mee te gaan oprichten. Vanaf die dag was ‘t Zorghuus een ‘full-time’ klus, haha.

Wat hebben de Aardappeleters met ‘t Zorghuus te maken? Bij de bespreking voor het maken van ‘t Zorghuus-logo vertelden Karin en Annemarie me over ‘samen eten’ en ‘samen aan tafel in ‘t Zorghuus’. De huiselijke sfeer was toen, en is nog steeds het belangrijkste uitgangspunt van de visie van ‘t Zorghuus. Bij het maken van het logo ging mijn associatie meteen naar ‘de Aardappeleters’ van Van Gogh. Het ‘samengevoel’ wordt daar mooi verbeeld door een kring van dorpse mensen aan tafel en één lichtbron in het midden. Dat heb ik vertaald naar het logo van ‘t Zorghuus. Een kring met één bindende lichtbron in het midden.

2. Wat is voor jou en je werkgroep de grootste uitdaging in het project? Toen we begonnen met onze werkgroep was er alleen een goed onderbouwd bedrijfsplan. Een prima start natuurlijk maar het is een geschreven stuk. Er waren geen Zorghuus-plaatjes. Kortom ‘t Zorghuus was wel zakelijk omschreven maar niet met gevoel in beeld gebracht. Dit zagen we als onze eerste taak: geef ‘t Zorghuus een gezicht. Samen met Ivonne Voigt en Jeroen Gommers hebben we toen het filmpje “t Zorghuus in drie minuten” gemaakt. Dat gaf een toekomst-beeld: mensen met elkaar aan tafel,  goede zorg en de dorpse omgeving. Rondom ‘t filmpje is toen een site ontstaan die snel uitgebouwd kon worden naar actie-site, want de inzamelactie ‘Ik bouw mee’ ging van start. En als je het over uitdaging hebt... 5 ton op 5 mei. Dat was voor de werkgroepen financiën en communicatie inderdaad een uitdaging. Maar het resultaat ligt er.

3. Wat was je mooiste moment tijdens je betrokkenheid bij ‘t Zorghuus? Dat is niet één speciaal moment. Maar dat zijn de momenten dat je merkt dat de boodschap die we vertellen echt ‘binnenkomt’ bij de mensen. Als je ziet dat ze écht geraakt zijn. Die momenten zijn er meerdere keren geweest. Bij de vertoning van het filmpje ‘‘t Zorghuus in 3 minuten” en bij bezoeken aan mensen die met een actie bezig zijn. Ik bezoek zo veel mogelijk acties en dan merk je in gesprekken dat de actievoerders net zo enthousiast over ‘t Zorghuus vertellen als wijzelf. Dat doet me goed, daar krijg je weer energie van. Net als die keer toen we een vergadering hadden met een groep vrijwilligers die de bedrijven-inzamelingsactie gingen doen. Natuurlijk kwamen er kritische vragen maar na een goede opbouwende discussie waren de mensen er klaar voor. ‘Geef maar hier die lijst, dan gaan we aan de slag’. Tja, dan ben ik een blij en trots mens. Hierbij wil ik ook de cruciale rol van Willie Koonings noemen. De werkgroep communicatie brengt de Zorghuus-boodschap in YNB, dagbladen, website, facebook etc. Maar Willie staat geregeld voor een groep mensen en als je ziet hoe hij ‘t Zorghuus neerzet, petje af!

4. Wat zijn nu je uitdagingen en waar kun je nog hulp gebruiken? De uitdaging bij ‘t Zorghuus is en blijft: hoe krijg ik ‘t Zorghuus zo goed mogelijk bij de mensen onder de aandacht tegen zo weinig mogelijk kosten. Advertentiekosten moeten we soms maken. Bij de personeelswerving bijvoorbeeld. Dat is tot nu toe de enige grote kostenpost geweest. Voor de andere publiciteit vragen we steeds medewerking van drukkerijen, bladen en media in de buurt. De werkzaamheden van de werkgroepleden zijn pro deo of beter gezegd ‘pro Zorghuus’. De hulpvraag is dus: wie bouwt er nu en in de toekomst aan goede en goedkope publiciteit voor ‘t Zorghuus? Iedereen met ideeën mag zich bij mij melden: frankvanmeijel@home.nl. Kenners van Adobe Creative Suite, kenners van wordpress en sitebouw, of wil je teksten schrijven? Je bent van harte welkom!